Szybkie czytanie – czym jest?

Szybkie czytanie – czym jest?

Nadmiar teorii uważam za zbędny, jednak warto poznać chociaż jej podstawy. Wiele osób pyta mnie, czy szybkie czytanie pozwala na zrozumienie treści. Znając definicję szybkiego czytania, nie będziesz mieć żadnych wątpliwości co do tej kwestii…

Szybkie czytanie – tradycyjna definicja

Według tradycyjnej definicji, jest to umiejętność którą dzielimy na trzy etapy:

a) Czytanie informacji w tekście
b) Zrozumienie informacji
c) Zapamiętanie danych

a) Czytanie informacji

Jest to wspólna praca zmysłów: wzorku, mowy i słuchu. Pierwszy odgrywa największą rolę, gdyż nim odbieramy najwięcej informacji ze świata zewnętrznego (do 90%). Kanał ten umożliwia przyswojenie największej ilości informacji, w stosunku do innych. W trakcie czytania oczy poruszają się w sposób skokowy, odbierając informację w trakcie zatrzymań (fiksacji).

Korzystanie ze zmysłu mowy i słuchu, zwłaszcza wymawianie (fonetyzacja) tekstu jest najbardziej spowalniającym elementem czytania zwykłej osoby. Wynika ona ze sposobu nauki czytania dzieci, polegającej na głośnym czytaniu. Potem przechodząc do bezgłośnego czytania, nauczyciele niesłusznie uważają że to koniec nauki…

b) Rozumienie

Jest to podstawowy cel czytania, które wg lingwistyki jest rozszyfrowaniem czytanego tekstu. Jak wynika z badań oraz doświadczeń osób zajmujących się szybkim czytaniem – zrozumienie rośnie wraz z zwiększeniem szybkości czytania.

Na początku treningu, może się wydawać wręcz odwrotnie. Jednak nabierając umiejętności, można się samemu przekonać że tak jest faktycznie. Bierze się to stąd, że mózg przy wolnym czytaniu niejako „nudzi się” i zaczyna zajmować się czym innym, co powoduje spadek koncentracji. Natomiast przy szybszym czytaniu, zwiększa się koncentracja na tekście.

To tak jak z jazdą samochodem… Jadąc powoli można jednocześnie rozmawiać, jeść, pić czy palić papierosa. Natomiast kierowca formuły 1 czy innego szybkiego samochodu musi w pełni koncentrować się na prowadzeniu auta. Dokładnie jak umysł człowieka, który przy szybkim czytaniu koncentruje się na czytaniu! Do czynników obiektywnych wpływających na stopień zrozumienia, zaliczamy: poziom nasycenia tekstu informacją, budowę kompozycję, styl, lingwistyka, objętość tekstu, podział na akapity i warunki otoczenia (światło, dźwięk…)

Czynniki subiektywne jakie wpływają na czytanie, to nastawienie czytelnika, stan emocjonalny, koncentracja, zainteresowanie, antycypacja, pamięć, inne umiejętności.

c) Zapamiętywanie

Wyróżnia się kilka rodzajów pamięci (możesz przeczytać o tym w dziale szybkiej nauki), tutaj wyróżnimy dwa. Pamięć krótkotrwała (STM) i długotrwała (LTM). Pamięć krótkotrwała jest jak pamięć operacyjna RAM komputera. Przechowuje bieżące informacje. Pamięć długotrwała jest jak dysk twardy. Zapamiętane informacje, zostają tam do końca życia (z kilkoma wyjątkami). Ważna jest więc umiejętność sprawnego przemieszczania informacji z STM do LTM.

Jest wiele czynników, które wpływają na trwałe zapamiętywanie. Są to m.in.: zainteresowanie tekstem, motywacja, ukazanie podświadomości DLACZEGO chcesz to zapamiętać. Inne czynniki i sposoby skutecznej nauki poznasz w rozdziale o szybkiej nauce.

Jak wykorzystać tą wiedzę? Należy ustawiać cele czytania i napisać jak najwięcej powodów. Można też użyć wiedzy z zakresu NLP do wywołania ogromnych pokładów motywacji, wręcz pożądania wiedzy zawartej w tekście.